5028a44eb655e101dd25720970f9dfd8.svg  info@SPYobchod.cz       Doprava a platba       Vše o nákupu       Blog        Aktuality

NENECHTE SE RUŠIT ZE SKRYTÉHO ČÍSLA!

NENECHTE SE RUŠIT ZE SKRYTÉHO ČÍSLA!
Telefon zase zvoní či vibruje. Kdopak po nás asi touží? Kdo zase otravuje? To bude bez debat … Podobné odezvy v závislosti na našem aktuálním naladění jsou zřejmě známé každému z nás. Po zpozornění z pravidla následuje letmý či trochu upřenější pohled na displej více či méně chytrého zařízení, na němž jsou někteří nešťastníci dokonce i závislí. Ve většině případů displej našeho mobilního telefonu zvědavost okamžitě uspokojí a my se tak můžeme rozhodnout, zda dotyčnému hovor přijmeme, anebo sáhneme po tlačítku s červeným symbolem. Obtížnější rozhodování někdy nastane v případě čísla, jež nemáme umístěné v paměti mobilu či sim-karty. Možná také máte ve svém okolí někoho, kdo zásadně neznámá čísla takříkajíc nezvedá.

Vzít či nevzít neznámé číslo?

Na jednu stranu se to v dnešním světě přebytku informací a záplavy reklamních nabídek může projevovat jako komfortní a pochopitelný nástroj filtrace nepostradatelných zpráv od nedůležitých, nicméně nikdy předem spolehlivě nevíme, zda přece jen tímto způsobem nezmeškáme hovor, který bychom si nechtěli nechat uniknout. Navíc v případě telefonního čísla využívaného jak pro soukromé, tak i pracovní účely, si zřídkakdo může dovolit programově nedbat volání od protějšku (zákazník, spolupracovník, úřad, …), jehož číslo nemáme uloženo, nebo který třeba jen volá z jiného čísla.

Když display neporadí

Zastavme se ale u všeobecně asi méně časté běžné situace, jež však může způsobit o to větší problémy a nepříjemnosti. Může se totiž stát, že se na displeji neobjeví ani jméno, ani žádné číslo. Místo toho na nás vyskočí oznámení typu: „skryté číslo“, „není ID“, „soukromé volání“ a podobně. V některých případech zmíněný, myšleno volající, třeba nemusí tušit, že může mít ve svém mobilu aktivovánu funkci nezobrazení jeho čísla volanému. V mnohých jiných případech však neodesláním svého telefonního čísla odesílatel hovoru dokáže něco sledovat a často také sleduje. Co konkrétně tím protistrana zamýšlí? Jak se tomu případně bránit? Co dělat, když nás tímto způsobem někdo skutečně pronásleduje?

Motivace pro utajení telefonního čísla

Jak už bylo naznačeno, není třeba se předem rozrušovat při každém příchozím hovoru z takzvaně tajného čísla. Opatrnost je však bez debat na místě a kromě případů nevinných (některým lidem připadá vtipné své kamarády anebo známé nachytat zavoláním ze skrytého čísla), logických (lze pochopit, proč např. policie uvedenou službu využívá), anebo náhodných (zajisté jste narazili na někoho z vašeho okolí, kdo volal ze skrytého čísla, aniž by o tom věděl?) existuje spousta potenciálně nebezpečných motivací, proč volající nechce, aby příjemce viděl, kdo mu vlastně volá. Cílem článku není děsit, přesto se v tomto smyslu nabízí nejedna typická modelová situace, kdy je pro původce obtěžujícího či dokonce protizákonného chování využití funkce neodeslání mobilního čísla, nejčastěji z anonymní předplacené karty, vítaným nástrojem, a sice například v případě: stalkingu - systematické obtěžování, nezřídka právě skrze různé komunikační technologie, šikany, zastrašování, vydírání, pronásledování atd. Ačkoliv je dnes sebevědomé říkat, že každá zkušenost je dobrá, pravdu řečeno o podobný zážitek, tedy být obětí například telefonního stalkingu, nepochybně nikdo z nás nestojí a jestliže už k něčemu takovému dojde, měl by se člověk snažit použít každou zákonnou možnost, aby se z nepříjemnosti (už tak skličující a stresující) nestalo ještě něco horšího. Jaká opatření nebo řešení, kromě obecnějších rad typu ignorování a prevence, se nabízejí?

Uleví nám operátor?

Leckoho z nás by určitě napadlo obrátit se s důvěrou a nadějí v nekompromisní řešení vzniklé nežádoucí situace na svého poskytovatele telekomunikačních služeb, tedy mobilního operátora. V minulosti už téměř každý z operátorů takové podobné případy se svými zákazníky řešil a nalezne tak zpracovanými postupy i technickými nástroji, jak terorizovanému klientovi pomoci. Bohužel úplně tak jednoduché a samospásné to v praxi dle očekávání není. Lze se setkat s tím, že operátor pošle zákazníka rovnou na policii. Když má člověk více štěstí, je mu nabídnuta služba, jejíž základem je zjednodušeně řečeno právě identifikace skrytého čísla, z něhož pochází obtěžující kontaktování. Tímto se tedy budete schopni, dodejme za poplatek, dostat k telefonnímu číslu i osobním údajům zmíněného stalkera. V tomto bodě však pomoc ze strany operátora končí. Pak už je na nás, jak s tím vynaložíme, přičemž lze samozřejmě doporučit obrátit se na policii. Asi každého by napadlo, že vítanou pomocí by bylo rovněž zablokování výchozího problematického telefonního čísla. To však žádný z operátorů dle dostupných zdrojů neumožňuje.

Poslouží nám policie?

Dále se nabízí již uvedené nahlášení na policii. Těžko v této souvislosti hodnotit spektrum a účinnost jednotlivých technik, které má policie k dispozici za účelem dopadení telefonického pronásledovatele a následné prokazování trestně-právního jednání, neboť se policie z taktických důvodů nebude svým know-how veřejně chlubit. Z amatérského pohledu se ale lze domnívat, že v obdobných případech není úplně jednoduché předem indikovat závažnost prohřešku, a přitom jiná pozornost je zřejmě věnována šetření při podezření ze spáchání přestupku na jedné straně a trestného činu na straně druhé. Spoustu lidí se pak na policii nechce obrátit právě z důvodu obavy podcenění situace z její strany.

Co takhle mobilní aplikace?

To bychom měli eventuální pomoc zvenčí, tedy ze strany operátora a eventuálně policie. Pro někoho možná překvapivě není tím pravým řešením ani stažení za tímto účelem vytvořené mobilní aplikace, neboť buď jeden z výrobců operačního systému podobné služby zakazuje, anebo v případě jiného výrobce nebývají příliš funkční. Už vám přijde, že těch špatných zpráv v souvislosti s tématem bylo až příliš? Můžeme si tedy nějak efektivně a šikovně pomoct sami? Odpověď zní: určitě ano!

Chytré diktafony jako efektivní řešení

Účinným pomocníkem v boji před odhalování obtěžujícího telefonického kontaktu jsou nadstandardně vyvinuté diktafony nahrávající hovory během telefonování. Nahrávka předmětného hovoru tak může zároveň posloužit jako cenný a nenahraditelný důkazní materiál, a to ku příkladu právě v případě zastrašování, pronásledování, korupčního jednání či jiného chování zavánějícího něčím protiprávním. Použití diktafonu Esonic BR-20 nebo MQ-U2 z nabídky našeho internetovém obchodu je navíc mnohem širší a nemusí se týkat jenom odhalování pachatelů a opatřování důkazů. Je možné jej využívat třeba také za účelem archivace záznamů nebo důležitého jednání, z něhož je pak následně třeba učinit zápis. Nic složitého na ovládání. Další dobrou zprávou je, že tyto profesionální diktafony nekladou téměř žádné nároky na technickou zdatnost jejich uživatelů. Pro zaznamenání telefonického hovoru postačí pouze diktafon přiložit k mobilnímu telefonu a připojit ho pomocí tzv. ´jacku´, tedy konektoru v jeho nejběžnější variantě 3,5 mm. Nahrávání se tak aktivuje jediným pohybem. Cenově přijatelné zařízení vedle své primární funkce může nabídnout i další výhody. Z těch zajímavých jmenujme skvělou výdrž baterie umožňující nahrávání až 20 hodin záznamu. Podobně sází diktafon MQ-U2 na vysokou kvalitu nejen zvuku (64 kbit/s),ale též na kvalitu zpracování a technickou vyspělost jihokorejské produkce. Bez zajímavosti není ani vlastnost detekce hluku, kdy zařízení začne nahrávat pouze v případě výskytu zvuku v jeho okolí. Mimo přístroje MQ-U2 v naší nabídce najdete i další zajímavé minidiktafony, jež stojí za pozornost.

Ochrana soukromí? Nespoléhejme na druhé!

Soukromí máme pouze jedno a otravující telefonické hovory nám ho mohou narušit doopravdy zásadním stylem. Představený produkt specializovaného diktafonu prvotně určeného k nahrávání hovorů je tak dostupnou a užitečnou novým produktem především pro ty, kdo si uvědomují, že soukromí není tak samozřejmé, jak se dokáže na první pohled u mediálně neznámých osob zdát.